Direct meer informatie?

Algemene Voorwaarden

Opgesteld door PULS Groenprojecten BV, gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 97522945.

Art. 1. Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Aannemer: PULS Groenprojecten BV, die de navolgende werkzaamheden aanbiedt en uitvoert in de zin van deze voorwaarden.
  • Werkzaamheden:
    • Het voorbereiden en uitvoeren van cultuurtechnische, tuinbouwkundige en aanverwante werkzaamheden voor de aanleg en/of onderhoud van tuinen, terrein- en groenvoorzieningen en overige groene ruimten.
    • Het geven van adviezen, het opstellen van plannen en begrotingen voor de werkzaamheden en de uitvoering daarvan.
    • Het leveren van materialen in verband met de hier, onder punt 1, genoemde werkzaamheden.
  • Materialen:
    • Levende materialen: goederen die onderhoud en verzorging nodig hebben om in leven te blijven, te groeien en/of ontwikkeling te komen.
    • Dode materialen: alle overige materialen, waaronder producten die binnen de opdracht/het vakgebeid van de  aannemer vallen.
  • Opdrachtgever: Iedere (rechts)persoon die de aannemer opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden en/of leveren van materialen, als onder sub b en/of c van dit artikel omschreven en behalve deze, diens vertegenwoordiger(s), rechtverkrijgende(n) en erfgenamen.
  • Aanneemsom: Het totaalbedrag dat tussen opdrachtgever en aannemer van te voren is vastgesteld voor het verrichten van de daarbij overeengekomen werkzaamheden en/of te leveren materialen.
  • Regiewerk: Alle werkzaamheden tussen opdrachtgever en aannemer, overeengekomen onder b, waarbij de prijs wordt bepaald naargelang de gewerkte tijd en de verwerkte materialen, op basis van een vooraf overeengekomen uurloon en prijs voor materialen.
  • Uurloon: De vergoeding voor het verrichten van werkzaamheden gedurende de tijd van een uur door een persoon. Het uurloon is gebaseerd op de ten tijde van de werkzaamheden voor de aannemer rechtens geldende loonregelingen, verhoogd met opslagpercentages voor sociale lasten, bedrijfsonkosten en aannemersbeloning. Aan de opdrachtgever wordt het totaal aantal uren in rekening gebracht dat men voor hem in het kader van de overeengekomen opdracht werkzaam is geweest, met inbegrip van de tijd voor verplaatsing naar en van het werk.

Art. 2. Aanbiedingen

  1. Alle aanbiedingen zijn voorzien van een dagtekening en zijn vrijblijvend tenzij deze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat dat door de opdrachtgever wordt aanvaard, heeft de aannemer desondanks het recht het aanbod binnen twee werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
  2. Voordat een offerte wordt uitgebracht, stelt de aannemer zich op de hoogte van alle met de uitvoering van het werk verband houdende relevante informatie. De opdrachtgever heeft de plicht de aannemer in de gelegenheid te stellen deze informatie te vergaren en aan de aannemer uit eigen beweging alle voor de juiste uitvoering van de opdracht relevante informatie te verstrekken. De aannemer stelt de offerte op basis van de hem bekende en de door de opdrachtgever verstrekte informatie op. Mocht deze informatie blijken onvolledig of onjuist te zijn, dan komen de gevolgen daarvan voor rekening en risico van opdrachtgever.
  3. De aanbieding geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvormingmethode die de aannemer voor de uit te voeren werkzaamheden hanteert: aanneemsom of regie.
  4. De aanbieding vermeldt de wijze van betaling en de betalingsvoorwaarden.
  5. De aanbieding gaat − schriftelijk dan wel elektronisch − vergezeld van een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden.
  6. De aannemer behoudt zich, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, alle intellectuele eigendomsrechten voor op alle verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen en schetsen. Zo berusten de auteursrechten hiervan bij de aannemer. De ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen en schetsen dienen op eerste verzoek van de aannemer onverwijld teruggegeven te worden, onverminderd andere aan de aannemer ten dienste staande wettelijke maatregelen tot waarborging van deze rechten.
  7. Het is de opdrachtgever verboden materiaal van de aannemer, waarop intellectuele eigendomsrechten waaronder auteursrechten- rusten op enigerlei wijze te verveelvoudigen, openbaar te maken, te exploiteren, te gebruiken of tentoon te stellen zonder toestemming van de aannemer. Aan de opdrachtgever is het zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de aannemer/auteursrechthebbende niet toegestaan het ontwerp zelf of door derden uit te voeren of te laten uitvoeren.
  8. Indien schriftelijk dan wel elektronisch overeengekomen, vergoedt de opdrachtgever de vooraf aan hem bekendgemaakte voorbereidings-, en/of tekenkosten aan de aannemer in geval de opdrachtgever de aannemer wel had uitgenodigd tot het doen van tekenwerk, maar hem uiteindelijk geen opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden en/of levering van zaken.

Art. 3. Overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de opdrachtgever. Deze aanvaarding geschiedt bij voorkeur schriftelijk. In geval van elektronische opdrachtverlening stuurt de aannemer onverwijld een elektronische bevestiging aan de opdrachtgever.
  2. Tussentijdse wijzigingen of annulering van een opdracht of overeenkomst worden slechts na schriftelijke bevestiging van de aannemer geacht te zijn aanvaard.
  3. De aanvaarding van het aanbod wordt geacht ongewijzigd te zijn gedaan, indien en op het moment dat de opdrachtgever er mee instemt, dan wel duidelijk toelaat dat met uitvoering van de werkzaamheden wordt begonnen.
  4. Kennelijke fouten of vergissingen in prospectussen, folders en/of publicaties, afbeeldingen, tekeningen, offertes, opdrachtbevestigingen en vermelde gegevens binden de aannemer niet.
  5. De aannemer is verplicht om voor de aanvang van eventuele graafwerkzaamheden zich te informeren omtrent de aanwezigheid van bekabeling en leidingen. De opdrachtgever is verplicht alle bij hem bekende informatie daaromtrent aan de aannemer te verstrekken.
  6. De aannemer is, behoudens het daartoe bepaalde in de wet, niet aansprakelijk voor schade aan bekabeling, leidingen of andere aan het oog onttrokken ondergrondse werken en constructies, noch voor de mogelijke gevolgen van die schade.
  7. Bij annulering van een aan de aannemer verstrekte opdracht zijn alle door de aannemer ter zake van die opdracht gemaakte kosten voor rekening van de opdrachtgever, met dien verstande dat de opdrachtgever in ieder geval gehouden is ter zake van annuleringskosten minimaal 15% der hoofdsom aan de aannemer te voldoen, zonder dat de aannemer gehouden is aan te tonen dat gemelde kosten daadwerkelijk door de aannemer zijn gemaakt.

Art. 4. Prijs

  1. Alle bedragen en prijzen, genoemd in offertes en overeenkomsten, zijn exclusief btw tenzij anders vermeld. De aannemer mag tussentijdse prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien doorberekenen aan de opdrachtgever. De aannemer mag andere prijsstijgingen van kostprijsbepalende factoren, die zijn ontstaan na het tot stand komen van de overeenkomst, doch voor de oplevering, aan de opdrachtgever doorberekenen. Indien de aannemer dit doet binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst, heeft de opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden. De aannemer kan (verdere) uitvoering van de overeenkomst opschorten tot het moment waarop de opdrachtgever aan de aannemer laat weten of hij de prijsverhoging accepteert. Ontbinding van de overeenkomst op deze wijze geeft geen der partijen het recht op schadeloosstelling. Reeds uitgevoerd werk zal worden afgerekend tegen de oorspronkelijk overeengekomen prijs.
  2. Meer- en minderwerk moeten, onverminderd de verplichting tot betaling van de hoofdsom, van tevoren schriftelijk dan wel elektronisch worden vastgelegd. De aannemer voert deze werkzaamheden pas na akkoord van de opdrachtgever uit.

Art. 5. Levering

  1. Alle leveranties door de aannemer worden, behalve wanneer deze onderdeel vormen van de overeengekomen aanneemsom en dus in de prijs daarvan zijn inbegrepen, in rekening gebracht, onverminderd de verschuldigde vergoeding voor vervoer, verwerken en/of aanbrengen.
  2. De aannemer is niet aansprakelijk voor (de gevolgen van) door de opdrachtgever zelf geleverde of voorgeschreven materialen, dan wel een door opdrachtgever voorgeschreven werkwijze, indien die materialen of werkwijze onjuist blijken te zijn en de aannemer dit niet wist of kon weten, dan wel de aannemer de opdrachtgever daarvoor heeft gewaarschuwd zonder dat dit tot een wijziging van de opdracht heeft geleid.
  3. De aannemer behoudt zich het recht voor om, indien de opdrachtgever zijn verplichtingen tot betalen niet tijdig nakomt, hij het nakomen van zijn verplichtingen jegens de opdrachtgever opschort dan wel uitstelt. De aannemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade bij de opdrachtgever ten gevolge van het niet leveren.
  4. De aannemer staat in voor kwaliteit en soortechtheid van de door hem geleverde levende materialen, overeenkomstig de omschrijving in de offerte. De aannemer ziet zo zorgvuldig mogelijk toe op een kwalitatief goede samenstelling van te leveren zand, grond, teelaarde, compost, funderings- en/of verhardingsmateriaal. Dit alles met inachtneming van wettelijke bepalingen die hieraan gesteld zijn en afgestemd op de bestemming respectievelijk het gebruiksdoel.

Art. 6. Garantie

  1. De aannemer staat in voor de hergroei gedurende het eerstvolgende groeiseizoen van geleverde en door hem verwerkte levende materialen, mits de verzorging aan hem is opgedragen, tenzij sprake is van aan de aannemer niet toerekenbare omstandigheden, inclusief, maar niet beperkt tot overmacht. Tot de in de vorige zin genoemde omstandigheden behoren onder meer uitzonderlijke weers- en/of terreinomstandigheden.
  2. Bij uitzonderlijke weers- en/of terreinomstandigheden, dan wel bij overmacht vergoedt de 14 augustus 2025 aannemer de uitval van levende materialen tot maximaal 10% van de prijs van die levende materialen, alsmede maximaal 10% van de beplantingskosten van het geleverde relevante levende materiaal.
  3. De aannemer staat niet in voor gebreken die na de oplevering van de goederen zijn ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid aan de kant van de opdrachtgever, waaronder gebrek aan voldoende onderhoud, of die het gevolg zijn van veranderingen die de consument of derden aan het geleverde hebben aangebracht. Evenmin staat de aannemer in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van deze gebreken.

Art. 7. Overmacht

  1. De aannemer kan in geval van overmacht, na overleg met de opdrachtgever, de overeenkomst ontbinden, dan wel de overeenkomst opschorten tot aan het tijdstip waarop de overmachtssituatie ophoudt te bestaan.
  2. Indien in geval van opschorting de overeenkomst meer dan 90 dagen vertraging ondervindt, dan is de opdrachtgever bevoegd de overeenkomst te ontbinden. Indien bij het intreden van de overmacht de aannemer al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kon voldoen, mag hij het reeds geleverde afzonderlijk aan de opdrachtgever factureren. De opdrachtgever is in dat geval gehouden deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijk contract zou betreffen. De aannemer is in geval van een overmachtssituatie (een niet-toerekenbare tekortkoming), welke van zijn zijde of die van de opdrachtgever opkomt en die langer dan 90 dagen voortduurt, bevoegd de overeenkomst te ontbinden, voor zover nakoming na die periode in redelijkheid niet van hem gevergd kan worden.
  3. Onder overmacht wordt verstaan: iedere omstandigheid vallende buiten de directe invloedssfeer van de aannemer, waardoor nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden verlangd, zoals bijv. stakingen, brand, extreme weersomstandigheden of overheidsmaatregelen.

Art. 8. Afspraken door personeel

  1. Afspraken of overeenkomsten met niet tot vertegenwoordiging van de aannemer bevoegde medewerkers van de aannemer binden deze laatste niet, tenzij hij deze schriftelijk dan wel elektronisch heeft bevestigd.

Art. 9. Betaling

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt betaling in Euro’s.
  2. De opdrachtgever moet de factuur betalen binnen 14 dagen nadat hij de factuur heeft ontvangen, tenzij anders is overeengekomen.
  3. Als betaling in termijnen is overeengekomen moet de opdrachtgever betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld.
  4. De betaling moet plaatsvinden op de wijze zoals opgenomen in het aanbod. Personeelsleden van de aannemer zijn niet bevoegd betalingen in ontvangst te nemen, tenzij zij hier uitdrukkelijk en schriftelijk toe worden gemachtigd.
  5. In geval van contante betalingen door de opdrachtgever verstrekt de aannemer steeds een kwitantie.
  6. De opdrachtgever is niet bevoegd enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering op de prijs in mindering te brengen. Indien opdrachtgever gebruik maakt van het recht van opschorting van zijn betalingsverplichting, dan heeft de opdrachtgever de plicht zekerheid van betaling te verschaffen, totdat duidelijkheid is verkregen omtrent het al dan niet gerechtvaardigd zijn van door de opdrachtgever ingediende klacht.
  7. De opdrachtgever is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. Na verstrijken van de betalingsdatum stuurt de ondernemer de consument een kosteloze betalingsherinnering, waarin hij de consument een nieuwe betaaltermijn stelt van tenminste 14 dagen na ontvangst van de herinnering. Tevens staan in de betalingsherinnering de gevolgen van niet tijdig betalen.
  8. Indien de opdrachtgever niet tijdig aan zijn betalingsverplichting voldoet, is hij van rechtswege in verzuim. Alsdan is de aannemer gerechtigd de wettelijke handelsrente in rekening te brengen vanaf de dag dat de opdrachtgever in verzuim is gebleven te voldoen aan het lid 2 bedoelde betalingsverplichting.
  9. Alle kosten, die voortvloeien uit geen of niet-tijdige betaling en die op grond van de geldende wetgeving op de opdrachtgever verhaald kunnen worden, komen ten laste van de opdrachtgever.
  10. Indien gerede twijfel bij de aannemer bestaat omtrent het vermogen van de opdrachtgever tot betalen, is eerstgenoemde bevoegd om:
    1. de levering van producten uit te stellen totdat de opdrachtgever zekerheid voor de betaling heeft verschaft;
    2. de overeenkomst door opzegging te beëindigen indien door de opdrachtgever niet binnen 14 dagen na sommatie zekerheid tot betaling is verschaft. In beide bovengenoemde gevallen is de opdrachtgever aansprakelijk voor de door de aannemer gemaakte kosten c.q. geleden schade.

Art. 10. Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door de aannemer op basis van een koopovereenkomst geleverde producten blijven eigendom van de aannemer totdat de opdrachtgever alle vorderingen van de aannemer op de opdrachtgever volledig heeft voldaan.
  2. Bij niet tijdige betaling van één of meer reeds vervallen facturen heeft de aannemer het recht de geleverde producten terstond tot zich te nemen en hierover naar eigen goeddunken te beschikken. Daartoe wordt de aannemer door de opdrachtgever onherroepelijk volmacht 14 augustus 2025 verleend de percelen waar de geleverde producten zich bevinden te betreden of door diegene die met het terughalen van de producten zijn belast, te doen betreden.

Art. 11. Uitvoering van werkzaamheden en contract beëindiging

  1. Bij het overlijden van de aannemer, dan wel bij liquidatie of ontbinding van de onderneming van de ondernemer, vóór de voltooiing van de werkzaamheden, zijn diens rechtverkrijgenden onder algemene of bijzondere titel niet verplicht dit werk te voltooien, ook al wordt de onderneming op enigerlei wijze voortgezet. In dat geval moet de opdrachtgever aan de rechtverkrijgenden betalen de aanneemsom, verminderd met een redelijk bedrag voor het niet-afgewerkte gedeelte van de werkzaamheden, dan wel bij regiewerk het tot het ogenblik van overlijden van de ondernemer, dan wel bij liquidatie of ontbinding van de onderneming van de ondernemer, verschuldigde berekend overeenkomstig deze algemene voorwaarden.
  2. De aannemer mag de nakoming van de overeenkomst voor onbepaalde tijd opschorten in geval de opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, wanneer de wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard, alsmede in geval de opdrachtgever een aanvraag tot surseance van betaling heeft ingediend.

Art. 12. Aansprakelijkheid

  1. De aannemer is aansprakelijk voor de schade welke tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan gebouw en inventaris, personen of eigendommen van personen wordt toegebracht en die te wijten is aan een toerekenbare tekortkoming van de aannemer, zijn personeel of zijn eventuele onderaannemers.
  2. Op de opdrachtgever rust de plicht om binnen redelijke grenzen al die maatregelen te treffen die de schade (hadden) kunnen voorkomen of beperken.
  3. De aannemer is met inachtneming van het in dit artikel bepaalde aansprakelijk voor schade ontstaan door/bij uitvoering van de overeenkomst. De schade wordt tot maximaal €1.000.000,- per gebeurtenis vergoed, onverminderd de wettelijke aansprakelijkheid. Indien de opdrachtgever een hoger maximum aan aansprakelijkheid wenst overeen te komen dient de opdrachtgever dit voor het sluiten van de overeenkomst kenbaar te maken. Deze kan per gebeurtenis niet hoger dan € 2.500.000,- worden gesteld. De aannemer sluit hiertoe in dat geval voor vermeld bedrag een aanvullende aansprakelijkheidsverzekering af voor bedrijven of beroepen.
  4. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden jegens de aannemer indien de aannemer schade veroorzaakt doordat door de opdrachtgever of door derden die de opdrachtgever daartoe heeft aangewezen onvoldoende of onvolledige informatie is verstrekt welke, indien deze informatie wel bij de aannemer bekend was geweest, tot voorkoming of beperking van de schade had kunnen leiden.
  5. De aannemer is niet aansprakelijk indien de schade is te wijten aan opzet/schuld/verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van of namens de opdrachtgever.
  6. De opdrachtgever is tegenover de aannemer aansprakelijk voor schade die door een aan de opdrachtgever toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
  7. De aannemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit verzakking van bodem/ grond of teelaarde, indien deze verzakking geen verband houdt met het aanbrengen, de bewerking of verwerking van de grond, bodem of teelaarde.
  8. De aannemer is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade voortvloeiende uit het voorafgaand aan de oplevering in gebruik nemen van een gedeelte van het werk of het gehele werk.

Art. 13. Klachten

  1. Klachten betreffende zichtbare gebreken aan de geleverde goederen dienen onmiddellijk na constateren bij in ontvangst neming of in elk geval binnen 24 uur telefonisch of per e-mail aan de aannemer te worden gemeld. Een telefonisch gemelde klacht moet in elk geval binnen 72 uur na ontvangst van de goederen schriftelijk aan de aannemer worden bevestigd. Tevens dient door de opdrachtgever c.q. ontvanger van de producten een aantekening van de klacht op de betreffende transportpapieren te worden gemaakt, zulks ter bevestiging dat de klacht bestond op het moment van aflevering van de producten.
  2. Klachten betreffende niet zichtbare gebreken dienen onmiddellijk na constatering aan de aannemer te worden medegedeeld en in elk geval zodanig tijdig schriftelijk bij bovengenoemde te worden ingediend dat deze in staat is de juistheid van de klachten ter plaatse te onderzoeken en/of het geleverde terug te halen.
  3. Geringe afwijkingen, bijv. in afmeting, kleur, hoeveelheid, structuur en/of vorm, kunnen geen grond opleveren voor reclame en kunnen voor de opdrachtgever nimmer aanleiding zijn de order geheel of gedeeltelijk te annuleren of gehele of gedeeltelijke betaling te weigeren, dan wel schadevergoeding te vorderen.
  4. De klachten dienen tenminste te bevatten:
    1. een zo uitvoerig en nauwkeurig mogelijke omschrijving van het gebrek,
    2. opgave van feiten, waaruit kan worden afgeleid dat de geleverde en de door afnemer afgekeurde goederen identiek zijn.
  5. Klachten m.b.t. een deel van het geleverde kunnen geen aanleiding zijn tot afkeuring van de gehele levering.
  6. Na het verstrijken van bovenbedoelde termijnen wordt de opdrachtgever geacht het geleverde te hebben goedgekeurd. Alsdan is de aannemer niet meer gehouden klachten in behandeling te nemen.

Art. 14. Geschillen

  1. Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen, voortvloeiende uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, tussen PULS Groenprojecten BV en opdrachtgever dienen te worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het Arrondissement Den Bosch.

Art. 15. Afwijking

  1. Individuele afwijkingen van de overeenkomst of van deze algemene voorwaarden moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de aannemer en de opdrachtgever worden vastgelegd.

Art. 16. Slotbepaling

  1. Eventueel overeengekomen Aanvullende Voorwaarden, regelende de onderhoudswerkzaamheden door de leverancier en/of de gebruiksaanwijzingen voor de afnemer, worden als bijlage bij deze Algemene Voorwaarden aan de afnemer ter hand gesteld / toegezonden.